Zinow Genealogy Website

The history of the Norwegian Zinow family, and their connected families of Lorentzen, Hugaas, Schøyen, Møller, Skrogstad, Høyem, Reitan, Brinchmann, Sværen, Harbo, Bernhoft, Hiorth, Linge, Tjomsaas, Cudrio, Borlaug, Husabø, Børsheim, Coucheron, Irgens etc. ...and for our beautiful long-haired dachshund; Tina

Share Print Bookmark

Carl von Hanno

Male 1901 - 1953  (51 years)


Generations:      Standard    |    Compact    |    Vertical    |    Text    |    Register    |    Tables    |    PDF

Generation: 1

  1. 1.  Carl von Hanno was born on 24 Nov 1901 in Kristiania, Oslo, Norge; died on 13 Feb 1953 in Oslo, Norge; was buried on 19 Feb 1953 in Oslo, Norge.

    Other Events and Attributes:

    • Occupation: 1923, Kristiania, Oslo, Norge; Maler og tegner.
    • Occupation: 1940, Oslo, Norge; Overlærer på Statens Håndverk- og Kunstindustriskole.
    • Residence: 1940, Oslo, Norge; St.Olavsgate 9, 4.etasje.

    Notes:

    Occupation:
    Maler og tegner. Foreldre: Lege og sanitetskaptein, senere oberstløytnant Albert Oscar von Hanno (1862–1938) og Maren Johanne Beate Hoffmann (1866–1954).

    Gift 1) 19.juni 1926 med maler, grafiker og billedhugger Dorothea Henriette (Doro) Nicolaysen (26.april 1901–21.juni 1993), datter av major Vilhelm Bernhoft Nicolaysen (1866–1929) og lærer Anna Horn (1872–1934), ekteskapet oppløst 1938.

    Gift 2) 1938 med arkitekt, billedhugger og bokkunstner Aasa Rigmor Osen (12.desember 1919–31.juli 1970), datter av ingeniør Karl Osen (f.1888) og Anna Iversen (f.1896).

    Sønnesønn av Wilhelm von Hanno (1826–1882); svoger av Sigurd Hoel (1890–1960) og Nic Waal (1905–1960).

    Carl von Hanno er i dag hovedsakelig kjent for å ha malt bildet Arbeidsløse (1933–1934), som er blitt stående som et symbol for tendenskunsten i mellomkrigstiden. Samtidig som han skapte et dystert bilde av sosiale ulikheter, utpeker von Hannos verker seg med en estetisk vakker utførelse; kombinasjonen kubist og tendenskunstner gjør ham unik i norsk kunsthistorie.

    Von Hanno vokste opp i en borgerlig familie med allsidige kunstinteresser og ble allerede som 13-åring innskrevet ved Statens Håndverks- og Kunstindustriskoles (SHKS) aftenskole. Høsten 1918 ble han angrepet av spanskesyken og lå 1 år på Rikshospitalet. Kort tid etter ble han påkjørt av trikken og ble halt for resten av livet. I 1919–1922 studerte han ved SHKS. Her traff han malerstudenten Doro Nicolaysen, som ble hans første kone. Samtidig utdannet han seg ved Statens Kunstakademi under Christian Krohg og Halfdan Strøm 1920–1922. Etter et kort opphold i Dresden ble han elev ved Hans Hofmanns Schule für Bildende kunst i München og deretter Kunstakademiet. Våren 1923 vendte han hjem og gikk et par semestre ved Pola Gauguins malerskole i Kristiania.

    Ved sin første separatutstilling i Blomqvist Kunsthandel 1924 ble von Hanno betegnet som en moderne romantiker. Han var særlig opptatt av figurfremstillinger med bibelsk tematikk og landskaper preget av dyster naturromantikk. Hans kunst var typisk for en krets av unge malere som formidlet forskjellige former for romantisk-klassiserende maleri og stod på siden av det som i ettertid er blitt regnet som hovedstrømningen i norsk kunst i mellomkrigstiden. Et Paris-opphold høsten 1925, der von Hanno i 4 måneder var elev av André Lhote, resulterte i en moderat modernistisk kunst: en spennende kombinasjon av samtidige og tilbakeskuende trekk.

    I annen halvdel av 1920-årene arbeidet von Hanno bl.a. på Vestlandet, i Italia og i Nord-Afrika. Han utviklet en personlig fremstillingsform med vekt på streng komposisjon og et ofte dramatisk uttrykk. Et hovedverk fra perioden er Vraket, som han fant motiv til i Sogn 1926 og som ble kjøpt av dronning Maud på separatutstillingen i Kunstnerforbundet året etter. Midler fra Finnes legat muliggjorde et studieopphold i Roma 1927–1928. Der ble en nostalgisk lengsel etter fortidens stabilitet og ro uttrykt i tegninger og malerier av antikke ruiner og pittoreske skildringer av dagliglivet. To verker fra denne tiden, Forum, Roma og Portico di Octavia, er begge fremragende eksempler på von Hannos begavelse som tegner.

    Etter hjemkomsten deltok han i konkurransen om utsmykningen av Folkets Hus' festsal i Oslo og ble tildelt 2.premie for sitt utkast Kranselaget. Rundt 1930 blir interessen for det moderne arbeidslivet tydeligere. På smelteverket i Odda og på Akers mekaniske verksted fant von Hanno miljøer og modeller. Nyorienteringen må sees på bakgrunn av de store økonomiske og sosiale problemene som preget 1920-årene og som for von Hannos del resulterte i en sterkere politisk bevissthet. I pakt med strømninger i tiden oppstod et ønske om å lage bilder som visualiserte den voksende arbeiderklassen.

    Det var særlig under inntrykk av fransk modernisme at von Hanno utviklet en karakteristisk form for kubisme. Høsten 1932 ble han tildelt Tegnerforbundets stipend og oppholdt seg i Paris frem til våren 1933. Her fikk han korrektur av Marcel Gromaire ved Académie Scandinave. Paris-tiden ble en spesielt produktiv periode, og von Hanno utviklet en stor grad av egenart. Han deltok på utstillinger i anerkjente gallerier og ble innkjøpt til Musée de Jeu de Paume. Skildringer av arbeidere og håndverkere ble nå et hovedtema. Etter hvert ble innholdet mer politisk motivert, og 1933–1934 fremstod von Hanno som en sosial tendenskunstner i et moderat kubistisk formspråk. Hovedverker fra denne perioden er Arbeidsløse og Legeundersøkelse på sykehuset St.Louis i Paris.

    Von Hanno var tendenskunstner i den forstand at han solidariserte seg med arbeiderklassen og benyttet sin kunst som våpen i kampen for sosialismen. Sammen med bl.a. Doro og hennes søster Nic Waal, som var gift med Sigurd Hoel, vanket von Hanno i et radikalt hovedstadsmiljø. I 1935–1937 var han et aktivt medlem av Sosialistisk Kulturfront, en frittstående politisk forening bestående av intellektuelle og kunstnere med sterk tilknytning til arbeiderbevegelsen. Påvirket av kretsens opptatthet av politikk og psykoanalyse utviklet han i denne tiden et mer ekspresjonistisk og surrealismeinspirert maleri; fremdeles med dagsaktuell problematikk som tema.

    Utover i 1940- og begynnelsen av 1950-årene ble von Hannos kunst preget av at han 1938 hadde giftet seg for annen gang og fikk familie. Det var - de nære ting – Rigmor og barna, huset, hagen og landskapet på Tjøme og Hvasser, der han hadde sommersted – som ble hans foretrukne motiver.

    Gjennom hele karrieren virket von Hanno som pedagog, fra 1926 ved sin private tegne- og maleskole i St.Olavs gate 9 og 1937–1951 som overlærer ved SHKS. Med sitt vinnende vesen, sin intellektuelle holdning og positive innstilling til elevene var han en avholdt lærer.

    Carl von Hanno var et engasjert menneske og innehadde verv i flere kunstnerorganisasjoner. I 1935–1936 var han formann i Tegnerforbundet. Fra 1937 var han medlem av styret i Kunst for Varer. Etter hvert ble han formann i Unge Kunstneres Samfunds (UKS) råd og fondskomité og æresmedlem av UKS. Han var medlem av Den faste jury fra ca.1937 til 1940 og formann i klassen for kunst på papir.

    Verker:

    MALERIER (ET UTVALG):

    Vraket, 1926, Det kgl. Slott, Oslo
    Torsk, 1929, NG
    Landskap, Hidra, 1932, Nordnorsk Kunstmuseum
    Fra Hidra, 1933, Musée de Jeu de Paume (nå Musée d'Orsay), Paris
    Arbeidsløse, 1933–34, p.e.
    Herberget, 1934, NG
    Legeundersøkelse på sykehuset St. Louis i Paris, 1934, NG
    Arbeidsløse III, 1936, p.e.
    Fabrikkgarderobe, 1936, Sandviken Stålverkers museum, Sverige
    Suppespisere, 1936, p.e., Oslo
    Frokostpause, 1937, Oslo Arbeidersamfunn
    Legeundersøkelse, 1938, UiO
    Oberstløjtnant von Hanno, 1938, Norsk militær-medisinsk forening, Oslo
    Skjærgård med lekende barn, 1938, Norsk Sjøfartsmuseum, Oslo

    TEGNINGER (ET UTVALG):
    Forum, Roma, 1927, NG
    Portico di Octavia, 1928, NG

    Died:
    Fra dødsannonsen i Aftenposten 16.februar 1953:

    Maleren Carl von Hanno døde idag.
    Oslo, den 13.februar 1953.

    Rigmor von Hanno.
    Fredrik, Tine.
    Maren Johanne von Hanno.

    Bisettes i Det nye krematorium torsdag 19.februar kl. 14.

    Carl married Dorothea Henriette Nicolaysen, "von Hanno" / "Ording" on 19 Jun 1926. Dorothea was born on 26 Apr 1901; died on 21 Jun 1993. [Group Sheet] [Family Chart]

    Carl married Aasa Rigmor Osen, "von Hanno" in 1938. Aasa was born on 12 Dec 1919; died on 31 Jul 1970; was buried before 5 Aug 1970. [Group Sheet] [Family Chart]

    Children:
    1. 2. Fredrik Wilhelm von Hanno  Descendancy chart to this point was born in 1939.
    2. 3. Tine von Hanno  Descendancy chart to this point was born on 21 Feb 1944; died on 22 May 2015; was buried on 2 Jun 2015 in Trefoldighetskirken, Kristiania, Oslo, Norge.


Generation: 2

  1. 2.  Fredrik Wilhelm von Hanno Descendancy chart to this point (1.Carl1) was born in 1939.

  2. 3.  Tine von Hanno Descendancy chart to this point (1.Carl1) was born on 21 Feb 1944; died on 22 May 2015; was buried on 2 Jun 2015 in Trefoldighetskirken, Kristiania, Oslo, Norge.

    Other Events and Attributes:

    • Occupation: Bef 2015, Tjøme, Nøtterøy, Færder, Vestfold, Norge; Lege.

    Notes:

    Occupation:
    Skrev bok sammen med Jan Spiechowicz:

    Muskler i kronisk smerte.

    Died:
    Fra dødsannonsen i Aftenposten 28.mai 2015:

    Mamma, svigermor, bestemor, mormor og oldemor Tine von Hanno født 21.februar 1944, døde fra oss 22.mai 2015.

    Dyveke, Svenn Åge.
    Therese, Espen.
    Kristine, Lars.
    Ruben Andreas, Miriam, Edvard, Ludvig, Jonas, Leo Alexander, Even og Leo.
    Øvrige familie.

    Bisettes fra Trefoldighetskriken, Oslo tirsdag 2.juni kl. 14.00.

    Nekrolog i Aftenposten 4.juni 2015:

    Vår kjære venninne Tine von Hanno er død. I 30 år har hun vært en del av vår venninnegjeng, Sjøboddamene.
    Hun var lege og hadde egen praksis på Tjøme til hun gikk av med pensjon. Som fagperson var hun engasjert og kunnskapsrik og høyt verdsatt. Hun var spesielt opptatt av de unge og de eldres velferd og helse.
    I alle disse årene har vi hatt jevnlige treff, og fast tradisjon har vært juletreff hos Tine på Øra. Sammen med Tine har vi delt sorger og gleder til langt på natt over mange glass vin. Vi har stolt på hverandre i tykt og tynt.
    Omsorgen for hverandre har vært særlig påtagelig når livet har vært ekstra vanskelig. Dette har vært viktig og godt.
    Mange morsomme turer i inn— og utland har vi hatt sammen. Kunst- og kulturopplevelser har vært prioritert. Tines nysgjerrighet og kunnskapstørst har vært til glede for oss alle.
    Tine var aldri opprådd for praktiske løsninger. Hun imponerte oss stadig med nye Petter Smart-løsninger både i hjemmet og i bobilen.
    Hun hadde en personlig stil som bar preg av hennes estetiske sans. Hun designet og sydde sine fargerike klær i alle år, men kunne også glede seg stort over et kupp på HM i den senere tid.
    Vi er takknemlige for alle gode stunder vi har hatt sammen. Hun vil bli dypt savnet av oss alle.
    Våre tanker går til Dyveke, Therese og Kristine og deres familier, og Jan, som har mistet sin kone.

    Hanne Christiansen, Aase Normann Hvaal, Ambjørg Haukaas Andresen.

    Family/Spouse: Living. [Group Sheet] [Family Chart]

    Children:
    1. 4. Dyveke  Descendancy chart to this point
    2. 5. Therese  Descendancy chart to this point
    3. 6. Kristine  Descendancy chart to this point


Generation: 3

  1. 4.  Dyveke Descendancy chart to this point (3.Tine2, 1.Carl1)

    Family/Spouse: Living. [Group Sheet] [Family Chart]


  2. 5.  Therese Descendancy chart to this point (3.Tine2, 1.Carl1)

    Family/Spouse: Living. [Group Sheet] [Family Chart]


  3. 6.  Kristine Descendancy chart to this point (3.Tine2, 1.Carl1)

    Family/Spouse: Living. [Group Sheet] [Family Chart]



This site powered by The Next Generation of Genealogy Sitebuilding v. 14.0, written by Darrin Lythgoe © 2001-2024.

Maintained by Tor Kristian Zinow.