- Liv og virksomhet:
Anund var husmannssønn.
På grunn av sin tegneferdighet kom han i 17-årsalderen til Kongsberg Vaapenfabrik, hvor han egentlig skulle utdannet seg til mekaniker.
På direktørens initiativ ble han imidlertid satt i lære hos myntgravør Ivar Throndsen, hvor han ble i 5 år.
I 1897 ble H. ansatt som gravør i gullsmedfirmaet David-Andersen i Kristiania. Samtidig gikk han på Tegneskolen, hvor han modellerte under veiledning av Brynjulf Bergslien og Lars Utne.
Fra 1899 deltok han jevnlig på Høstutstillingen med en rekke byster og portrettrelieffer.
I 1905 fikk han statens reisestipend og drog til Paris for å studere videre, men alt vinteren året etter døde han av tuberkulose.
Anunds produksjon har et solid naturalistisk preg. Som hans beste arbeider regnes profilportrettene i lavrelieff, hvor hans dyktighet som myntgravør kom til sin rett.
Utdannelse:
I lære hos myntgravør Ivar Throndsen på Myntverket, Kongsberg 1892–1897; Den kgl. Tegneskole under Brynjulf Bergslien og Lars Utne 1897–1899; Académie Colarossi, Paris 1905–1906.
Stipender, reiser og utenlandsopphold:
Statens reisestipend 1905; Studieopphold i Paris 1905–1906.
Offentlige arbeider:
Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:
Jonas Lie (gipsrelieff, 1905), Universitetsbiblioteket, Oslo.
Nasjonalgalleriet, Oslo.
Drammens museum.
Utstillinger - Kollektivutstillinger:
Høstutstillingen, Oslo, 1899-1905.
Jubileumsutstillingen, Kristiania, 1914.
Litteratur:
Lie, E., i Urd, 17.02.1906.
Husmoderen, Kristiania, 08.08.1914.
Nygård Nilssen, A., i Norsk kunsthistorie, Oslo, 1927, bd. 2, register s. 675.
Durban, A., Norsk skulptur gjennom hundre år, Oslo, 1942, s. 116.
Revold, R., Norges billedkunst i det 19. og 20. århundre, Oslo, 1953, bd. 2, s. 395.
Norske portretter. Forfattere, Oslo, 1956, register s. 277.
Norske portretter. Videnskapsmenn, Oslo, 1965, register s. 393.
Buskerud. Bygd og by i Norge, Oslo, 1977, s. 276. [3]
|