Zinow Genealogy Website

The history of the Norwegian Zinow family, and their connected families of Lorentzen, Hugaas, Schøyen, Møller, Skrogstad, Høyem, Reitan, Brinchmann, Sværen, Harbo, Bernhoft, Hiorth, Linge, Tjomsaas, Cudrio, Borlaug, Husabø, Børsheim, Coucheron, Irgens etc. ...and for our beautiful long-haired dachshund; Tina

Share Print Bookmark

Agnes Sofie Margaret Hiorth

Female 1899 - 1984  (85 years)


Personal Information    |    Sources    |    All    |    PDF

  • Name Agnes Sofie Margaret Hiorth 
    Nickname "Agnes" 
    Birth 5 May 1899  Kristiania, Oslo, Norge Find all individuals with events at this location  [1, 2, 3
    Gender Female 
    Occupation Bef 1984  Oslo, Norge Find all individuals with events at this location  [3, 4
    Maler. 
    • Agnes Hiorth er kjent som portrettmaler i sær og malte blant annet en rekke representasjonsportretter av kongefamilien.

      Agnes Hiorth vokste opp i et velstående og kultivert hjem i Kristiania. Hennes mor var kunstnerisk begavet og malte, og sannsynligheten er stor for at Agnes i oppveksten ble oppmuntret til å tegne og male.

      Utdannelse:
      Statens Håndverks- og Kunstindustriskole, Oslo 1916.
      Elev av Harald Brun 1918.
      Pola Gauguins malerskole 1918–1920.
      Statens Kunstakademi, Oslo under Axel Revold 1925–1926 og Georg Jacobsen 1935–1936.

      Allerede 19 år gammel begynte hun som elev hos maleren Harald Brun. Deretter var hun elev ved Pola Gauguins malerskole 1918–1920 og ved Statens Kunstakademi i 2 perioder, under Axel Revold 1925–1926 og Georg Jacobsen 1935–1936.

      Stipender, reiser og utenlandsopphold:
      Th. Fearnleys Minnestip. 1964.
      Stip. for eldre fortjente kunstnere fra 1978.
      Studieopphold i Paris bl.a. 1927–1928, Italia 1924, 1928 og 1964–1965, Spania 1934 og 1935.

      Hun debuterte på Statens høstutstilling 1922 med landskapsmaleriet Vår i Bærum, og 2 år senere hadde hun sin første separatutstilling. Da viste hun landskaper som Natt i fjellet og enkelte religiøse komposisjoner, Sabbat og Den korsfestede. Også i årene fremover kom landskapet til å spille en viktig rolle, men mer og mer kom hun likevel til å konsentrere seg om portrettmaleriet.

      De 2 oppholdene ved Kunstakademiet har ikke umiddelbart nedfelt seg i Agnes Hiorths kunst. Verken Revolds fargesterke kunst eller Jacobsens teoretisk baserte maleri ser ut til å ha satt særlige spor etter seg. Hennes maleri har vært karakterisert som nyimpresjonistisk, og fargevalget er ofte dempet og avstemt, penselstrøkene er lette og formene til tider nesten oppløst.

      Hun fant imidlertid snart fram til sin spesielle portrettstil, bygd på impresjonismens lette, maleriske strøk og blonde farger, som hun behandlet med utsøkt koloristisk sans. Intuitivt griper hun i sine beste arbeider modellens egenart; menneskelig forståelse og sympati er for henne en vesentlig forutsetning for at bildet skal lykkes.

      Det er særlig som portrettmaler Agnes Hiorth er kjent. Både i samtiden og i ettertiden er hennes portrettkunst fremhevet. Hun har malt en rekke representasjonsportretter, men også portretter av mer privat karakter. Blant hennes mest kjente arbeider bør nevnes portrettene av kongefamiliens medlemmer, Kong Haakon 7, Kronprins Olav, begge 1948, Kronprinsesse Märtha, 1957, og Prins Harald, 1950.

      Agnes Hiorth har også malt en lang rekke kunstnerportretter, som Nini Roll Anker, Fartein Valen og Olav Duun. Portrettet av komponisten Fartein Valen kan stå som eksempel på Agnes Hiorths forståelsesfulle og sympatiserende portrettkunst. Med duse farger og løse penselstrøk maner hun frem den portrettertes mest markante trekk, men uten å utlevere. Med en enestående innlevelsesevne formidler hun mennesket hun har som modell, enten det er en overlege, en general eller naboens datter. Om hennes palett er dempet, er fargespekteret stort, og hennes evne til å balansere varme og kalde farger, og avstemme dem med den avbildede, er meget god.

      I Oslos kunstneriske miljø var Agnes Hiorth en viktig personlighet. Hun hadde god kontakt med andre kunstnere, og hennes atelier var en kveld annenhver uke åpent for besøkende. Hit kom unge kunstmalere, men også forfattere og komponister, og diskusjonstemaene var mange. Hennes produksjon var ikke stor, og etter hvert som oppdragene strømmet inn, kom den i større og større grad til å bestå av portretter. Til en viss grad fortsatte hun også med landskapsmaleriet. Også 3 av hennes landskaper finnes i Nasjonalgalleriet. Hun malte også flere religiøse komposisjoner.

      Agnes Hiorth er representert i blant annet Nasjonalgalleriet, Bergen Kunstmuseum, Lillehammer Kunstmuseum og Oslo kommunes kunstsamlinger.

      Blant hennes tidlige arbeider (inntil ca. 1930) kan nevnes portrettene av Nini Roll Anker (en senere utgave, 1937, Aschehougs forlag), Fartein Valen (også flere senere utgaver, 1948 Riksgalleriet og Stavanger Faste Galleri) og Else Christie Kielland. Utover i 1930-årene ble oppdragene tallrike. For Aschehougs forlag malte hun forfattere og litterater som Kristian Elster d.y. og Eugenia Kielland (begge 1940), for Universitetet i Oslo Johan Hjort (1939) og det staselige portrett av Kristine Bonnevie (1940). Andre forfatterportretter er Tore Ørjasæter (1938), Olav Duun (1939) og Gunnar Reiss-Andersen (1940). Foruten bildene av slekt og venner (faren Adam H. 1939, Nasjonalgalleriet, Oslo, og 1943, Bergen Billedgalleri; Else Christie Kielland 1947; Bjarne Riise 1952; Inge Krokann 1958; Elsa Lystad 1960) opptok de store representasjonsportretter mer og mer av hennes tid. Hun malte kongefamilien i tre generasjoner: Kong Haakon 7. (1948 Oslo rådhus, 1948, Oslo Militære Samfund, 1972, Stortinget); Kong Olav 5. (1948, Oslo Militære Samfund, 1973, Det Kgl. Slott og Arendal rådhus); Kronprinsesse Märtha (1957, Det Kgl. Slott); Kronprins Harald (1950, Smestad skole). Hun har malt en nesten uoverskuelig rekke av kjente kvinner og menn, politikere som Fredrik Monsen (1954), Asbjørn Lindboe (1961); Halvard Lange (1962) og Einar Gerhardsen (1969, Regjeringsbygningen); geistlige som biskopene Kristian Schjelderup (1960, Hamar domkirke), Arne Fjellbu (1962, Trondheim domkirke), Fridtjov Birkeli (1968, Stavanger domkirke) og Olav Hagesæther (1976, Stavanger domkirke), domprost Johannes Hygen (1947, Oslo domkirke), domprost Christian Svanholm (1976, Stavanger domkirke); militære som generalmajor Jacob Hvinden Haug (1948, Oslo Sparebank, en annen utgave i Den norske Frimurerorden), oberst Oswald Nordlie, (1951) og generalløytnant Otto Ruge (1952, Oslo Militære Samfund). Videre ledende menn i bank- og næringsliv som Nicolai Rygg (1952, Norsk Kredittforening), Sigval og Charles Bergesen (1964–65) og Johan Melander (1968, Den norske Creditbank). Endelig en lang rekke navn fra norsk vitenskap og høyere undervisning: A. Galtung (1947, Ullevål), Harald Dahl (1954, Norges Tekniske Høyskole), Rolf Bull-Hansen (1956, Statens lærerskole i forming, Notodden), Frede Castberg (1958, Universitetet i Oslo), A. Watzinger (1958, Norges Tekniske Høyskole), Magnus Olsen (1958, Det Norske Videnskaps-Akademi), Rolf Nordhagen og Helga Eng (begge 1959, Universitetet i Oslo), Sigvald Bakke (1959, Universitetet i Bergen), Carl Bugge (1959, Norges geologiske undersøkelser, Trondheim), N. Danbolt (1960, Rikshospitalet), Erik Waaler (1960) og Th. M. Vogelsang (1962), begge Universitetet i Bergen, Ragnar Frisch (1962, Universitetet i Oslo), Helge Klæstad (1962, Fredspalasset i Haag), Leiv Amundsen (1962, Det Norske Videnskaps-Akademi), Rasmus Mork (1964, NLH), Edgar B. Schieldrop (1964) og Ole Peder Arvesen (1965), begge Studentersamfunnet Trondheim, Leif Efskind (1965), E. Schjøtt-Rivers (1968) og P.A. Owren (1970), alle Rikshospitalet, Anne Holtsmark (1966) og Odd Hassel (1972), begge Universitetet i Oslo, Georg Morgenstierne (1971, Det Norske Videnskaps-Akademi), Ludvig Holm-Olsen (1967) og H. Mosby (1972), begge Universitetet i Bergen og Lillian Bye (1975, Socialskolen Trondheim). En del skuespillerportretter avslutter den lange listen: Ragna Wettergreen (1951) og Gerd Grieg (1965) i Nationaltheatret, Lars Tvinde (1961), Tordis Maurstad (1964) og Edv. Drabløs (1970) i Det Norske Teatret. H.s samlede portrettproduksjon er fyldig, men langt fra fullstendig katalogisert hos Riksantikvaren.

      Ved siden av portrettmaleriet har H. hele tiden malt landskaper, blomsterbilder og interiører. Hun har malt i Nordfjord, Lom og Heidal, Røldal, Suldal og Jølster, og av de brede østlandsbygder først og fremst Hadeland. Men mest har hun vært opptatt av Bøyumbreen i Sogn med de eiendommelige lys- og atmosfærevirkninger. Hun har også malt Oslo-motiver og enkelte bilder fra Italia som Vår i Toscana (Høstutstillingen, Oslo 1965). I hennes landskaper oppleves ofte naturen i et dramatisk spill av lys og skygge, tåke og skyer, der landskapets faste former bare anes. En stor religiøs komposisjon, Kristus og engelen i Getsemane, ble malt i 1950-årene.

      Stillinger, medlemskap og verv:
      Stemmerett Bildende Kunstneres Styre.
      Medlem Unge Kunstneres Samfunn.
      Nasjonalgalleriets råd og innkjøpskomité (varamann) 1946–1949.

      Kongens fortjenstmedalje i gull.

      Verker:

      Malerier, et utvalg portretter:

      Nini Roll Anker, 1937, H. Aschehoug & Co., Oslo
      Olav Duun, 1939
      Kristine Bonnevie, 1940, UiO
      Adam Hiorth, 1943, BKM
      Kong Haakon 7, 1948, Oslo Rådhus
      Kronprins Olav, 1948, Oslo Militære Samfund
      Fartein Valen, 1948, Riksgalleriet og Stavanger faste galleri
      Prins Harald, 1950, Smestad skole, Oslo
      Ragna Wettergreen, 1951 Nationaltheatret
      Kronprinsesse Märtha, 1957, Det kgl. Slott
      Kristian Schjelderup, 1960, Hamar domkirke
      Gerd Grieg, 1965, Nationaltheatret
      Einar Gerhardsen, 1969, Regjeringsbygningen
      Anne Holtsmark, 1970, UiO
      Odd Hassel, 1972, UiO

      Representert i bl.a.:

      Nasjonalgalleriet, Oslo.
      Bergen Billedgalleri.
      Lillehammer Bys malerisamling.
      Stavanger Faste Galleri.
      Skiens Faste Galleri.
      Riksgalleriet.
      Selskapet Kunst på Arbeidsplassen.
      Oslo kommunes kunstsamlinger.
      Bryne Kunstforening.
      Horten/Borre Kunstforening.

      En lang rekke institusjoner, i Oslo og omegn bl.a.:

      Slottet, Stortinget, Regjeringsbygningen, Rådhuset, Universitetet, Domkirken, Norges Bank, Nationaltheatret, Det Norske Teatret, Aschehougs forlag, Nationen, Det Militære Samfund, Videnskaps-Akademiet, Nobelinstituttet, Rederforbundet, Rikshospitalet, Ullevål sykehus, Lovisenberg og Martina Hansens sykehus, Kronprinsesse Märthas institutt, Den Norske Frimurerorden, Oslo Sparebank, Håndverkernes Sparebank, Landkreditt, Norske Folk, Norges Kreditforening, Borregaards Oslo-kontor, Centralkassen for Bøndernes Driftskreditt.

      Utenfor Oslo:

      NLH, Moss Glassverk, Arendal og Kristiansand rådhus, Hamar, Stavanger og Trondheim domkirker, Stavanger sykehus, Universitetet i Bergen, Haukeland sykehus, Norges Tekniske Høyskole, Studentersamfunnet i Trondheim, Socialskolen og Norges geologiske undersøkelser i Trondheim, Frimurerlosjen Bodø, Stevnekirken ved Otta, Fredspalasset i Haag.

      Utstillinger:

      Blomqvists Kunsthandel, 1924
      Kunstnerforbundet, 1931
      Kunstnernes Hus, 1940
      Bergens Kunstforening, 1940
      Prydkunst, 1949
      Fredrikstad Kunstforening, 1950
      Kunstnernes Hus, 1957
      1957
      Permanenten, Kunstnernes Hus, 1963
      Bryne Kunstforening, 1969
      Galleri, Notodden, 1975
      Ski Kunstforening, 1976
      Gall. Pettersson, 1980
      Høstutstillingen, 1922
      Høstutstillingen, 1923
      Høstutstillingen, 1924
      Høstutstillingen, 1925
      Høstutstillingen, 1926
      Høstutstillingen, 1930
      Høstutstillingen, 1931
      Høstutstillingen, 1934
      Høstutstillingen, 1935
      Høstutstillingen, 1936
      Høstutstillingen, 1937
      Høstutstillingen, 1938
      Høstutstillingen, 1939
      Høstutstillingen, 1945
      Høstutstillingen, 1947
      Høstutstillingen, 1948
      Høstutstillingen, 1950
      Høstutstillingen, 1952
      Høstutstillingen, 1953
      Høstutstillingen, 1955
      Høstutstillingen, 1958
      Høstutstillingen, 1959
      Høstutstillingen, 1960
      Høstutstillingen, 1962
      Høstutstillingen, 1965
      Høstutstillingen, 1966
      Høstutstillingen, 1971
      De refusertes utst., Blomqvists Kunsthandel, 1920
      De unges utst., Blomqvists Kunsthandel, 1921
      De unges utst., Blomqvists Kunsthandel, 1922
      De unges utst., Blomqvists Kunsthandel, 1923
      De unges utst., Blomqvists Kunsthandel, 1924
      Vårutst., 1927
      Norwegian Art, 1928
      11 unge malere, Kunstnerforbundet, 1929
      Landsutst., 1930
      Bildende Kunstnerinners utst., Blomqvists Kunsthandel, 1932
      Verdensutst. i Paris, 1937
      Mitt første bilde på Statens Kunstutst., Oslo Kunstforening, 1937
      Nasjonalgalleriets retrospektive utstilling over norsk kunst, Nasjonalgalleriet, 1940
      Portrettutst., Oslo Kunstforening, 1946
      Nordisk konst, 1946
      Nordisk konst, 1947
      Norsk kunstudst., 1947
      Utstillingsrevy, Kunstnernes Hus, 1930
      Utstillingsrevy, Kunstnernes Hus, 1931
      Utstillingsrevy, Kunstnernes Hus, 1932
      Utstillingsrevy, Kunstnernes Hus, 1933
      Utstillingsrevy, Kunstnernes Hus, 1934
      Utstillingsrevy, Kunstnernes Hus, 1935
      Utstillingsrevy, Kunstnernes Hus, 1936
      Utstillingsrevy, Kunstnernes Hus, 1937
      Utstillingsrevy, Kunstnernes Hus, 1938
      Utstillingsrevy, Kunstnernes Hus, 1939
      Utstillingsrevy, Kunstnernes Hus, 1940
      Utstillingsrevy, Kunstnernes Hus, 1941
      Utstillingsrevy, Kunstnernes Hus, 1942
      Utstillingsrevy, Kunstnernes Hus, 1943
      Utstillingsrevy, Kunstnernes Hus, 1944
      Utstillingsrevy, Kunstnernes Hus, 1945
      Utstillingsrevy, Kunstnernes Hus, 1946
      Utstillingsrevy, Kunstnernes Hus, 1947
      Utstillingsrevy, Kunstnernes Hus, 1948
      Utstillingsrevy, Kunstnernes Hus, 1949
      Utstillingsrevy, Kunstnernes Hus, 1950
      Utstillingsrevy, Kunstnernes Hus, 1950
      Ung norsk konst, 1950
      Ung norsk konst, 1951
      Norsk Nutidskonst, 1951
      Norsk utst., 1952
      Unge Kunstneres Samfunn, 1957
      Norsk nutidskunst, 1958
      Nordisk utst. Hässelby, 1964
      Nordisk utst. Hässelby, 1965
      Statens Kunstakademi 60 år, 1969

      Kilder og litteratur:

      Leif Østby: biografi i NKL,bd.2, 1983.
      B. Rise: Agnes Hiorth, i Ku&K, 1948.
      NGs dokumentasjonsarkiv, inkl. avisutklipp.
      Portretter m.m.
      Maleri av Halvdan Holbø, 1936; NG.
      Maleri av Gerda Knudsen, 1939; NG.
      Maleri av Else Christie Kielland, ca. 1957; p.e.
      Selvportrett, 1957, NG. [3, 4]
    Death 30 Nov 1984  Oslo, Norge Find all individuals with events at this location  [3, 5
    Burial 7 Dec 1984  Vestre gravlund, Oslo, Norge Find all individuals with events at this location  [5
    • Bisatt fra Vestre krematorium, nye kapell.
    Person ID I17734  My Genealogy
    Last Modified 22 Jan 2020 

    Father Adam Severin Hiorth,   b. 24 Sep 1864, Østre Aker, Oslo, Norge Find all individuals with events at this locationd. 13 Mar 1949 (Age 84 years) 
    Relationship Birth 
    Mother Living 
    Relationship Birth 
    Family ID F6929  Group Sheet  |  Family Chart

  • Sources 
    1. [S74] Norge: 1910 Folketelling, (Digitalarkivet, www.digitalarkivet.no, 1910) (Reliability: 2).

    2. [S72] Norge: 1900 Folketelling, (Digitalarkivet, www.digitalarkivet.no, 03.12.1900) (Reliability: 2).

    3. [S14] Norsk Biografisk leksikon (https://nbl.snl.no) (Reliability: 2).

    4. [S140] Norsk kunstnerleksikon www.nkl.snl.no (Reliability: 2).

    5. [S115] Dødsannonse i media, Bergens Tidende (Reliability: 2).


This site powered by The Next Generation of Genealogy Sitebuilding v. 14.0, written by Darrin Lythgoe © 2001-2024.

Maintained by Tor Kristian Zinow.