Zinow Genealogy Website

The history of the Norwegian Zinow family, and their connected families of Lorentzen, Hugaas, Schøyen, Møller, Skrogstad, Høyem, Reitan, Brinchmann, Sværen, Harbo, Bernhoft, Hiorth, Linge, Tjomsaas, Cudrio, Borlaug, Husabø, Børsheim, Coucheron, Irgens etc. ...and for our beautiful long-haired dachshund; Tina

Share Print Bookmark

Bjørnstjerne (Bjørn) Martinius Bjørnson

Male 1832 - 1910  (77 years)


Personal Information    |    Sources    |    All    |    PDF

  • Name Bjørnstjerne (Bjørn) Martinius Bjørnson 
    Birth 8 Dec 1832  Kvikne, Tynset, Hedmark, Innlandet, Norge Find all individuals with events at this location  [2
    • Født på gården Bjørgan. [1]
    Gender Male 
    Name 11 Apr 1838  Nesset, Møre og Romsdal, Norge Find all individuals with events at this location 
    Barndommen på Nesset. 
    • Da Bjørn Martinius Bjørnson var 5 år gammel, ble faren Peder Bjørnson utnevnt til sogneprest i Nesset. Bjørnson-biograf Edvard Hoem skildrer Bjørnson-familiens ankomst til Nesset prestegård 11.april 1838 slik:

      Dei køyrde inn på tunet på Nesset prestegard. I sonens minne skulle prestegarden alltid stå i eventyrglans...
      Det er her diktaren Bjørnstjerne Bjørnson blir til.

      I Nesset prestegjeld gikk Bjørnson på omgangsskolen, og han viste tidlig glede ved å skrive. Da han var 11 år var han vitne til en hendelse som skulle sette dype spor i ham. Faren tok ham med på en offentlig henrettelse av en ung gutt, en opplevelse som er beskrevet i - Et stygt barndomsminne.

      Det var omkring denne tiden at han endret navn til Bjørnstjerne.
    Education 1844  Molde, Møre og Romsdal, Norge Find all individuals with events at this location 
    Middelskole. 
    • Samme året som Bjørnson fylte 12 år, reiste han til Molde hvor han gikk på middelskolen i årene 1844-1849. Snart stiftet han skoleavisen Friheten, og etter hvert våknet samfunnsengasjementet hans for alvor. I 1848, da Bjørnson var blitt 15 år, leste han om den franske februarrevolusjonen i Romsdals Budstikke. Inspirert av revolusjonen skrev han - Frihetens tale til moldenserne - som ble publisert i Romsdals Budstikke den 12. mai og var Bjørnsons første publiserte artikkel.
      Barndomsårene på Nesset prestegård og skoletida i Molde preget Bjørnson så lenge han levde. Som 70-åring skrev han til Alexander Kielland: « ..jeg er Romsdøl. Der blev jeg til, av det land og folkefærd er jeg særpreget; – Mangfoldigheten i det og farven, farven; så det lever jeg med til min død.
    Education Abt 1849  Universitetet, Kristiania, Oslo, Norge Find all individuals with events at this location  [1
    • Dro, 17 år gammel, til hovedstaden for å studere på Heltbergs studentfabrikk. Der traff han Henrik Ibsen, Jonas Lie og Aasmund Olavsson Vinje. Herfra gikk han ut i 1852 og begynte å arbeide som journalist. Han skrev da mest teateranmeldelser. [1]
    Occupation 1857  Norge Find all individuals with events at this location  [2
    Forfatter, dikter, journalist, teatersjef og Norges nasjonalskald. 
    • Bjørnstjerne Bjørnson var en av Norges og Europas viktigste forfattere i andre halvdel av 1800-tallet. Hans produksjon er svært omfattende og inkluderer romaner, noveller, teaterstykker og lyrikk. I tillegg til dette var han også journalist, debattant, teatersjef og politisk aktivist.

      I Norden var han pioner i en rekke litterære sjangre, blant annet senromantiske fortellinger (Synnøve Solbakken), historisk drama (Sigurd Slembe), borgerlig drama (En fallit) og den moderne romanen. Han var både venn med og rival av Henrik Ibsen. Han var også en av de første nordiske forfatterne som fulgte opp kritikeren Georg Brandes' oppfordring om å skrive litteratur om datidens sosiale problemer.

      I Norge var Bjørnson dypt involvert i den litterære og politiske debatten og fikk ord på seg som nasjonalskald. Det er han som har skrevet teksten til - Ja, vi elsker dette landet - Norges nasjonalsang. Han var også kjent i andre europeiske land, i det minste inntil sin død. Han fikk Nobelprisen i litteratur i 1903.

      -

      Bjørnson var sønn av presten Peder Bjørnson og Inger Elise Bjørnson, født Nordraak. Faren var prest i Kvikne, nå Tynset i Østerdalen, hvor Bjørnson ble født i 1832. Fra 1837 bodde han i Nesset i Romsdal etter at familien flyttet dit. I 1844 begynte Bjørnson på skolen i Molde og utviklet raskt et sosialt og politisk engasjement og en interesse for skriving. I kjølvannet av de internasjonale opprørene i 1848 skrev han 16 år gammel sin første artikkel, Frihedens Tale til Moldenserne, som viser mye av det ildfulle temperamentet som skulle karakterisere ham i årene som skulle komme.

      -

      I 1850 flyttet han til Kristiania, der han ble kjent med blant andre Henrik Ibsen, Jonas Lie og Aasmund Olavsson Vinje. Han tok artium i 1852, men forlot raskt studiene for å prøve seg på en karriere som forfatter og skribent.
      Bjørnsons posisjonering i det norske litterære feltet kom i 1854, da han i en anmeldelse av en antologi over en rekke kjente norske diktere gikk til angrep på Johan Sebastian Welhaven og romantikerne og spådde at tiden var omme for - denne drømmende, sygelige måneskinsvandring - en anmeldelse som vakte stor debatt i Kristiania og gjorde Bjørnson til et kjent navn i byen.
      I samme periode begynte han som teaterkritiker i Morgenbladet. Der ga han uttrykk for sine meninger i en av sine første nasjonale kamper, nemlig den mot danske skuespillere og dansk språk på Christiania Theater. Kampen kulminerte i 1856 med en berømt pipekonsert mot bruken av danske skuespillere. Kampen for det norske språket og norske skuespillere var typisk for den samme søken etter det nasjonale som han ga uttrykk for i Illustreret Folkeblad, tidsskriftet han grunnla samme år.

      Bjørnsons forfatterdebut kom i 1857 med det historiske skuespillet - Mellem Slagene - som er satt i borgerkrigstiden. Her viser Bjørnson sin interesse for Norges nasjonale røtter, men også for det moderne samfunnet. Forholdet mellom krigeren Halvard og hans kone Inga er preget av mannens fravær, et fravær som undertrykker kvinnens rolle i familien.

      Den samme spenningen mellom fortid og nåtid er synlig i Bjørnsons berømte bondefortelling - Synnøve Solbakke - også fra 1857, som balanserer en senromantisk fascinasjon for bondesamfunnet med en bevissthet om dets problemer som alkoholisme, skinnhellighet og ulykkelige ekteskap. Dannelses- og kjærlighetshistorien om bondegutten Torbjørn og Synnøve utfoldes i et miljø som er halvt idealisert og halvt realistisk skildret. Fortellingen er siden blitt en del av den norske litterære kanon og av den norske kulturarven generelt.

      -

      Bjørnson flyttet til Bergen i 1857, der han tok Ibsens plass som teatersjef ved Det Norske Theater, og der han ble fram til 1859. I Bergen fikk Bjørnson erfaring med teaterarbeid og satte opp sine og Ibsens skuespill. I tillegg satte han opp verker av Johann Wolfgang von Goethe og William Shakespeare samt av franske borgerlige dramatikere, noe som kom til å påvirke hans senere dramatiske produksjon.

      I 1858 ble han også kjent med Karoline Reimers som han forlovet og giftet seg med samme år.

      I samme periode skrev han også ferdig det historiske skuespillet - Halte-Hulda - fra 1858, andre bondefortellinger som - Arne - fra 1859 og - En glad gut - fra 1860 i tillegg til den første versjonen av nasjonalsangen - Ja, vi elsker dette landet - skrevet i Bergen sommeren 1859:

      Den 1.oktober 1859 stod - Norsk Fædrelandssang - tilegnet Norges konge, Kong Carl, anonymt på trykk i Aftenbladet. Det var den første versjonen av det som siden skulle bli den norske nasjonalsangen.

      Ja, vi ælsker dette landet,
      som det stiger frem,
      furet, vejrbitt over vandet,
      med de tusen hjæm, —
      ælsker, ælsker det, og tænker

      på vor far og mor
      og den saganat, som sænker
      drømme på vor jord.

      Dette landet Harald bærget
      med sin kjæmperad,
      dette landet Håkon værget,
      medens Øjvind kvad;
      Olav på det land har malet
      korset med sit blod,
      fra dets høje Sverre talet
      Roma midt imod.

      Bønder sine økser brynte,
      hvor en hær drog frem;
      Tordenskjold langs kysten lynte,
      så den lystes hjæm.
      Kvinner selv stod op og strede,
      som de vare mænn;
      andre kunde bare græde,
      men det kom igjæn!

      Visstnok var vi ikke mange;
      men vi strak dog til,
      da vi prøvdes nogle gange,
      og det stod på spill;
      ti vi heller landet brænte,
      æn det kom til fall;
      husker bare, hvad som hændte
      ned på Fredrikshald!

      Hårde tider har vi døjet,
      blev tilsist forstøtt;
      men i værste nød blåøjet
      frihed blev os født.
      Det gav faderkraft at bære
      hungersnød og krig,
      det gav døden selv sin ære —
      og det gav forlig.

      Fienden sit våben kastet,
      op visiret fór,
      vi med undren mot ham hastet;
      ti han var vor bror.

      Drevne frem på stand av skammen
      gik vi søderpå;
      nu vi står tre brødre sammen,
      og skal sådan stå!

      Norske mann i hus og hytte,
      takk din store Gud!
      Landet vilde han beskytte,
      skjønt det mørkt så ud.
      Alt, hvad fædrene har kjæmpet,
      mødrene har grætt,
      har den Herre stille læmpet,
      så vi vant vor ret.

      Ja, vi ælsker dette landet,
      som det stiger frem,
      furet, vejrbitt over vandet,
      med de tusen hjæm.
      Og som fædres kamp har hævet
      det av nød til sejr,
      også vi, når det blir krævet,
      for dets fred slår lejr. [2]
    • .
      Sommeren 1860 reiste han til København, der han allerede hadde bodd mellom 1856 og 1857. Derfra reiste han videre til Roma. Her opplevde han de turbulente begivenhetene i den italienske samlingsprosessen, Risorgimento, et tema som kom til uttrykk i det historiske skuespillet - Kong Sverre - fra 1861. Stykket forener igjen borgerkrigstiden med en bevissthet om at Norge, i likhet med Italia, skulle danne - et historisk galleri - av personer for å kunne nå en kulturell og politisk frigjøring fra Sverige. Noen av disse temaene, forsterket av en dypere psykologisk skildring, utviklet han i den dramatiske trilogien om - Sigurd Slembe - fra 1862 og senere i fortellingen - Kaptejn Mansana - fra 1879. Fra denne perioden stammer også noen av Bjørnsons mest kjente dikt, som - Fra Monte Pincio - Brede Sejl over Nordsjø gaar - og - Bergljot.

      Bjørnson kom tilbake til Norge i 1863 etter et opphold i Tyskland og Paris, og produksjonen hans begynte å ta nye retninger. Det historiske skuespillet - Maria Stuart - i Skottland fra 1864 er Bjørnsons eneste stykke der handlingen foregår i utlandet. I fortsatt nokså patetiske rammer forsøker han med lystspillet - De Nygifte - fra 1865 å nærme seg problemdiktningen han skulle komme til å utvikle et 10-år senere.

      I samme periode var han aktiv som teatersjef på Christiania Theater fra 1865 til 1867. Senere ledet han fra 1870 til 1872 de skuespillerne ved Det norske Theater som hadde sagt opp sine stillinger og dannet Møllergadens Theater. Andre del av 1860-tallet var dessuten en viktig periode for hans aktivisme i det radikale Venstre (han var redaktør for Norsk Folkeblad mellom 1866 og 1871) og for hans religiøse utvikling, som ble sterkt påvirket av lesningen av den danske teologen Nikolai Frederik Severin Grundtvig. Også romanen - Fiskerjenten - fra 1868, som skildrer livshistorien til Petra som vil bli kunstner, er en signal på at forfatterskapet til Bjørnson var i ferd til å fornye seg radikalt.

      -

      Det var i første rekke Henrik Wergeland som ved sine taler og dikt gjorde 17.mai til en virkelig nasjonaldag. Dette arbeidet fikk en ivrig forkjemper i Bjørnstjerne Bjørnson, og det var også på hans initiativ det første barnetoget kom i stand i 1870.

      -

      Fornyelsen kom endelig på 1870-tallet. I kjølvannet av Ibsens lystspill - De unges Forbund - fra 1869, som markerte begynnelsen av en lang periode med fiendtlighet mellom Ibsen og Bjørnson, og spesielt av Georg Brandes' berømte forelesningsrekke fra 1871, der han appellerte for en litteratur som satte - problemer under debatt - gjorde Bjørnson seg ferdig med den historiske diktningen - Arnljot Gelline - fra 1870 og - Sigurd Jorsalfar - fra 1872, og kastet seg over det moderne borgerlige dramaet.

      Under et opphold i Roma i 1873–1875 kom han i kontakt med det nye europeiske åndslivet og forfattet tvillingdramaene - Redaktøren - og - En fallit - i 1875, der han skildrer borgerklassens intriger og hykleri i en forfriskende realistisk stil. Bjørnson driver riktignok ikke samfunnskritikk her (den svermeriske grossereren og den ondsinnede redaktøren er kun eksempler på dårlig kapitalisme og journalistikk som Bjørnson ikke kritiserer per se), men det er klart at disse dramaene forberedte veien for Ibsen, som alt i - Samfundets støtter - fra 1877 ville ta opp liknende problemstillinger på en mer aggressiv måte.
      En fallit - markerte også begynnelsen på en suksessrik mottagelse i Tyskland, som kom til å spille en viktig rolle for spredningen av norsk litteratur i Europa.

      I andre del av 1870-tallet, da han flyttet tilbake til Norge og kjøpte gården Aulestad, var Bjørnson ved fronten av norsk litteratur og var meget aktiv i samfunnsdebatten. I 1877 holdt han den berømte talen - Om at være i sandhed - der han appellerte til en sterkere etikkfølelse i både det offentlige og i privatlivet. Samme år ga han ut skuespillet - Kongen - som utløste stor debatt på grunn av dets republikanske undertone. Med romanen - Magnhild - som skildrer en kvinne som bryter ut av ekteskapet, forberedte han nok en gang veien for Ibsen og hans familiedrama - Et Dukkehjem - fra 1879.

      Mot slutten av 1870-årene kastet han seg inn i en kamp for et rent norsk flagg uten unionsmerke, en kamp som representerte høydepunktet i hans radikale fremmarsj. I denne perioden ga han også ut de realistiske skuespillene - Det ny system - fra 1878 og - Leonarda - fra 1879.

      -

      Ved slutten av 1870-tallet beveget Bjørnson seg mer og mer bort fra barnetroen og Grundtvigs kristenlære. Dette kom først til uttrykk i den berømte - Salme II - fra 1880, så i fortellingen - Støv - fra 1882 og i et av hans beste skuespill - Over Ævne. Første stykke fra 1883. I sistnevnte drama viser Bjørnson sin skepsis overfor den kristne tro ved å skildre en pastor som tilsynelatende gjør mirakler, men som ikke klarer å helbrede den nervesyke konen sin, og som til slutt dør som følge av innsatsen. Disse verkene viser imidlertid at Bjørnson ikke kastet seg inn i en ateistisk nihilisme, men utviklet en slags - positivistisk - tro på mennesket og fremskrittet.

      I 1882 spilte Bjørnson en nøkkelrolle i Venstres triumf i Stortinget, noe som førte til en hektisk atmosfære og til bestemmelsen om å flytte til utlandet, nemlig til Paris, der han ble boende i 5 år. I 1883 markerte Bjørnson seg også med skuespillet - En hanske - der han bidro til likestillingsdebatten ved å foreslå at verken mann eller kvinne burde ha sex før ekteskapet, noe som nok en gang vakte stor debatt og førte til brudd med radikale figurer som Georg Brandes og August Strindberg. I denne perioden skrev han den livlige komedien - Geografi og kærlighed - fra 1885 i tillegg til romanene - Det flager i byen og på havnen - fra 1884 og - På Guds veje - fra 1889, der han igjen tar opp sedelighetsdebatten og i tillegg forholdet mellom kristentro og utviklingslære. [2]
    • .
      I overgangen til 1890-årene var Bjørnson mer opptatt av politisk aktivisme enn skjønnlitteratur. Han skrev artikler og taler om mange emner, spesielt om unionsdebatten og fredssaken. Han støttet Venstre ved valget i 1888 og fyrstikkarbeiderskene i deres streik i 1889 og ga uttrykk for sympatier for praktisk sosialisme. Han trakk seg gradvis fra den aktive politikken, og mens han oppholdt seg i Roma, Paris og Østerrike i 1893–1895, fikk han også sitt gjennombrudd på franske og italienske scener. Han kom tilbake til dramaskrivning med - Over ævne. Andet stykke fra 1895, Norges første arbeiderklassedrama, der han tolker nettopp over evne-problematikken i en sosial kontekst. Mens presten Sang i første stykke gikk over evne ved å helbrede ved bønn, går sønnen Elias over evne ved å drepe en gruppe kapitalister (og seg selv) med sprengstoff. Håpet var å forbedre arbeidernes levevilkår, noe som ifølge Bjørnson kun kan nås gjennom forsoning mellom klassene. - Paul Lange og Tora Parsberg - fra 1898 er et annet dramastykke med en politisk undertone, inspirert av selvmordet til statsministeren Ole Jørgensen Richter i 1888 som Bjørnson følte seg delvis ansvarlig for.

      -

      På slutten av 1800- og i begynnelsen av 1900-tallet var det artikkelskriving og debattvirksomhet som igjen tok hoveddelen av tiden hans. Han skrev regelmessig i norske og europeiske aviser og markerte seg i noen brennende aktuelle saker, som Dreyfus-saken i 1898, og ved å tale minoritetens sak, som finnenes i 1903 og slovakenes i 1907. Han var blitt en kjent litterær figur i hele Europa, som blant annet førte til at han fikk Nobelprisen i litteratur i 1903.

      Til tross for denne store anerkjennelsen klarte ikke Bjørnson å nå de tidligere litterære høydepunktene med verkene fra 1900-tallet, det vil si skuespillene - Laboremus - fra 1901, - På Storhove - fra 1902, - Daglannet - fra 1904, og - Når den ny vin blomstrer - fra 1909, i tillegg til romanen - Mary - fra 1906. Disse verkene, sammen med en kontinuerlig politisk aktivitet i perioden 1900–1905, viser imidlertid at han var aktiv som forfatter og skribent helt til slutten, da helsen gradvis svekket ham.

      -

      I 1903 ble Bjørnstjerne Bjørnson tildelt Nobelprisen i litteratur.

      -

      I 1909 ble han rammet av et slag, og han døde 26.april 1910 i Paris, 77 år gammel. Hans likferd og begravelse ble en nasjonal og internasjonal begivenhet. I 2 dager, fra 28. til 30.april, ble Bjørnsons båre fraktet med tog fra Paris til København. Her var det en stor markering, og et folkehav tok farvel med Bjørnson. Båren ble overført til panserskipet Norge.
      Den 1. mai seilte Norge inn Kristianiafjorden. På Honnørbrygga ventet hele det offisielle Norge med kong Haakon VII og statsminister Wollert Konow i spissen. Båren ble transportert med vogn til Trefoldighetskirken hvor minnegudstjenesten ble holdt. Bjørnson er gravlagt på Vår frelsers gravlund i Oslo.

      -

      Etter sin død sto Bjørnstjerne Bjørnson som et opplagt forbilde for de nye generasjonene norske forfattere som på en eller annen måte måtte bli konfrontert med hans figur. Knut Hamsun var for eksempel kritisk til Bjørnson, men dette er også et tegn på at han ikke kunne unngå å måtte forholde seg til ham.

      Interessen for Bjørnson sank gradvis i løpet av 1900-tallet. Det er mange grunner til dette, men minst 2 elementer spilte en stor rolle. For det første rakk ikke Bjørnson å oppleve de 2 verdenskrigene, som gjorde hans - positivistiske - tenkning noe utdatert. For det andre, som filosofen Claudio Magris skriver, fikk Bjørnsons rolle som - nasjonalskald - en negativ effekt. Hans rolle som nasjonens far har gradvis fått mindre plass i en offentlig debatt preget av det postnasjonale og det flerkulturelle. Derfor har Bjørnstjerne Bjørnson gjerne blitt opplevd som en det er vanskelig å aktualisere, og han er blitt fremstilt som en som ikke kan kommunisere med nye generasjoner nordmenn.

      På 2000-tallet har forskningsmiljøer imidlertid vist en ny interesse for Bjørnstjerne Bjørnson gjennom nye biografier og monografier om hans tanker og verk. Jubileumsåret 2010 utløste en debatt om Bjørnsons aktualitet, men viste også gjennom konferanser og arrangementer landet rundt at Bjørnsons verk faktisk har relevans for nåtidens Norge, og at det er interessant å lese og analysere verkene på nytt. [2]
    • .
      Minnesmerker:

      -Statue av Bjørnson foran Nationaltheatret. Utført av Stephan Sinding, avduket i 1899.

      -Statue foran Den Nationale Scene i Bergen. Utført av Gustav Vigeland, reist i 1915.

      -I Molde ble det i 1957, under hundreårsjubileet for Bjørnsons dikterdebut, avduket et monument utført av Hjalmar Hansen.

      -Byster av Bjørnson er utført blant andre av Herman Vilhelm Bissen, Walter Magnus Runeberg, Mathias Berntsen Skeibrok, Jo Visdal og Gustav Vigeland.

      -I Košice, Slovakia ble det i 2018 reist et minnesmerke som hyller Bjørnson som de små lands beskytter. På monumentet står Bjørnsonsitater om krig og fred.

      -Hans portrett er malt av blant andre Franz von Lenbach, Carl Bloch, Constantin Hansen, Peder Severin Krøyer, Eyolf Soot, Christian Meyer Ross og Erik Werenskiold.

      -Til 100-årsdagen for Bjørnsons fødsel ble det utgitt en serie minnefrimerker.

      -

      Romaner og fortellinger:

      Thrond, 1857
      Synnøve Solbakken, 1857
      Arne, 1859
      En glad Gut, 1860
      Faderen, 1861
      Jernbanen og Kirkegaarden, 1866
      Fiskerjenten, 1866
      Arnljot Gelline, 1870
      Brude-Slaatten, 1872
      Magnhild, 1877
      Kaptejn Mansana, 1879
      Støv, 1882
      Det flager i byen og på havnen, 1884
      På guds veje, 1889
      Mary, 1906

      -

      Skuespill:

      Mellem Slagene, 1856
      Halte-Hulda, 1858
      Kong Sverre, 1861
      Sigurd Slembe, 1862
      Maria Stuart i Skottland, 1864
      De Nygifte, 1865
      Sigurd Jorsalfar, 1872
      En fallit, 1875
      Redaktøren, 1875
      Kongen, 1877
      Det ny system, 1878
      Leonarda, 1879
      En hanske, 1883
      Over ævne 1, 1883
      Geografi og kærlighed, 1885
      Over ævne 2, 1895
      Paul Lange og Tora Parsberg, 1898
      Laboremus, 1901
      På Storhove, 1902
      Daglannet, 1904
      Når den ny vin blomstrer, 1909

      -

      Et utvalg enkeltdikt:

      Og Ræven laa under Birkerod (Ingrids vise fra Synnøve Solbakken), 1857
      Nu tak for Alt ifra vi var smaa (Synnøves sang fra Synnøve Solbakken), 1857
      Det ligger et Land, 1859
      Over de høie Fjælde (fra Arne), 1859
      Ingerid Sletten (fra Arne), 1859
      Herre, tag i din stærke Haand (fra Arne), 1859

      Ja, vi ælsker dette Landet (første versjon fra 1859, endelig versjon fra 1869), 1859

      Elsk din Næste (fra En glad Gut), 1860
      Løft dit Hoved du raske Gut (Øyvinds sang, fra En glad Gut), 1860
      Bergliot, 1861
      Valg (Jeg vælger mig April), 1866
      Norsk sjømannssang (Den norske sjømann er et gjænnombarket folkefærd), 1868
      Lyt nu du ludende Sanger, 1868
      Gamle Heltberg, 1868
      Fremad, 1868
      Jeg vil værge mit land (fra Fiskerjænten), 1868
      Jeg giver mit Digt til Vaaren (Petras sang fra Fiskerjænten), 1868
      Mit Følge (Jeg kjører frem gjennom Straalefryd), 1869
      For de sårede, 1871

      Landkjænning (Og det var Olaf Tryggvason), 1872

      Norrønafolket det vil fare (fra Sigurd Jorsalfar), 1872
      Romsdalen (trykt i 1890), 1880
      Salme II (Ære det evige Foraar i Livet), 1880
      Nytaarsrim til Rektor Steen, 1886
      Norge, Norge!, 1890
      Syng mig Hjæm, 1891
      Nils Henrik Abel, 1902
      Siste smærte, 1906
      Kantate for hundreårs-festen for Norges Vel, 1909

      -

      Øvrige utgivelser:

      Artikler og taler (2 bind, 1912–1913) med innledning av J. E. Sars om Bjørnsons plass i Norges politiske historie

      Aulestadbreve til fru Bergliot Ibsen (1911)

      Brevsamlingene Grotid (2 bind, 1921)

      Brytningsår (2 bind, 1921)

      Kampliv (2 bind, 1932) alle utgitt ved Halvdan Koht

      Breve til Alex. L. Kielland (1930)

      Samlede digte (1926)

      Tyrolersangen (1932), alle ved Francis Bull

      B.B.s og Chr. Collins brevveksling 1889–1909 (1937)

      B.B.s brevveksling med danske (6 bind, 1953–1974) ved Øyvind Anker

      Francis Bull og Torben Nielsen.

      Bjørnsons brevveksling med G. Gran i tidsskriftet Edda (bind 35, årgang 22)

      Bjørnsons brev til datteren Dagny, Din venn far (1956)

      Breve til Karoline (1957)

      B.B.s brevveksling med svenske 1858–1909 (3 bind, 1960–1961)

      B.B.s Briefwechsel mit Deutscher (2 bind, 1986–1987)

      God morgen, Rosalinde! Brev til Rosalinde Thomsen (1990)

      En stor samling brev i L.C. Nielsen: F.V. Hegel; et mindeskrift (2 bind)

      Georg og Edv. Brandes' brevveksling (1939)
    Residence 1874  Aulestad, Gausdal, Oppland, Innlandet, Norge Find all individuals with events at this location  [2
    Bjørnstjerne Bjørnson kjøpte gården i 1874 for 16.000 spesidaler. 
    • Aulestad er en gård i Gausdal kommune, i Follebu, beliggende cirka 18 kilometer nord for Lillehammer. Gården var Karoline og Bjørnstjerne Bjørnsons hjem.

      Bjørnstjerne Bjørnson kjøpte gården i 1874 for 16.000 spesidaler. Av gårdens samlede areal på 2.000 dekar var 150 dekar dyrket mark. Takket være Karoline Bjørnsons innsikt og interesse ble den gamle hovedbygningen fra omkring 1800 betydelig forandret og forbedret, blant annet med veranda som omgir 1.etasje på 3 kanter. Hovedbygningen ble - nasjonaleiendom - og ble fredet i 1923 og statseid museum i 1926. Selve gården tilhører fortsatt familien Bjørnson.

      Fra 1965 ble ledelsen av Aulestad underlagt De Sandvigske samlinger på Lillehammer, Maihaugen. Miljøet er så vidt mulig bevart uforandret fra Bjørnsons tid. To tidligere gjesterom er omgjort til utstillingsværelser med en rekke Bjørnson-minner: manuskripter, hilsener, takkeadresser, fotografier med mer. Ellers rommer Aulestad samlinger av skulptur og malerier av norske og utenlandske kunstnere, sølvtøy, krystall og annet – for en stor del gaver til Bjørnson. Samlingene omfatter cirka 3.000 gjenstander. [2]
    Death 26 Apr 1910  Paris, Ile-de-France, Frankrike Find all individuals with events at this location  [2
    Burial Aft 26 Apr 1910  Vår frelsers gravlund, Oslo, Norge Find all individuals with events at this location  [2
    Person ID I24634  My Genealogy
    Last Modified 2 Nov 2023 

    Father Peder Elias Bjørnsen Ske, "Bjørnson",   b. 1798, Ske, Søndre Land, Oppland, Innlandet, Norge Find all individuals with events at this locationd. 1871, Kristiania, Oslo, Norge Find all individuals with events at this location (Age 73 years) 
    Relationship Birth 
    Mother Inger Lise Nordraak, "Bjørnson",   b. 1808, Kragerø, Telemark, Norge Find all individuals with events at this locationd. 1897 (Age 89 years) 
    Relationship Birth 
    Marriage Bef 1832 
    Family ID F9676  Group Sheet  |  Family Chart

    Family Johanne Elisabet Karoline Reimers, "Bjørnson",   b. 1 Dec 1835, Bergen, Hordaland, Vestland, Norge Find all individuals with events at this locationd. 27 Jun 1934, Aulestad, Gausdal, Oppland, Innlandet, Norge Find all individuals with events at this location (Age 98 years) 
    Marriage 11 Sep 1858  Søgne, Vest-Agder, Norge Find all individuals with events at this location  [1, 2
    • Viet av Bjørnstjernes far, sokneprest Peder Elias Bjørnson, i Søgne gamle kirke. Han gjorde følgende notat i kirkeboken:

      Vielse 11.september: Student og teaterdirektør Bjørnstjerne Martinius Bjørnson ble gift med jomfru Johanne Elisabet Caroline Reimers. [1]
    Children 
     1. Bjørn Bjørnson,   b. 15 Nov 1859, Kristiania, Oslo, Norge Find all individuals with events at this locationd. 14 Apr 1942, Oslo, Norge Find all individuals with events at this location (Age 82 years)  [Birth]
    +2. Einar Bjørnson,   b. 15 Jul 1864, Aulestad, Gausdal, Oppland, Innlandet, Norge Find all individuals with events at this locationd. 8 May 1942, Aulestad, Gausdal, Oppland, Innlandet, Norge Find all individuals with events at this location (Age 77 years)  [Birth]
    +3. Erling Bjørnson,   b. 19 Apr 1868, København, Sjælland, Danmark Find all individuals with events at this locationd. 7 Dec 1959, Aulestad, Gausdal, Oppland, Innlandet, Norge Find all individuals with events at this location (Age 91 years)  [Birth]
    +4. Bergliot Bjørnson, "Ibsen",   b. 16 Jun 1869, Kristiania, Oslo, Norge Find all individuals with events at this locationd. 2 Feb 1953, München, Bayern, Tyskland Find all individuals with events at this location (Age 83 years)  [Birth]
     5. Dagny Bjørnson,   b. 17 May 1871, Kristiania, Oslo, Norge Find all individuals with events at this locationd. 22 Feb 1872, Kristiania, Oslo, Norge Find all individuals with events at this location (Age 0 years)  [Birth]
    +6. Dagny Bjørnson, "Langen" / "Sautreau",   b. 4 Dec 1876, Aulestad, Gausdal, Oppland, Innlandet, Norge Find all individuals with events at this locationd. 29 Nov 1974, Oslo, Norge Find all individuals with events at this location (Age 97 years)  [Birth]
    Family ID F9677  Group Sheet  |  Family Chart
    Last Modified 1 Nov 2023 

  • Sources 
    1. [S754] Wikipedia (Reliability: 1).

    2. [S753] Store norske leksikon, http://www.snl.no (Reliability: 2).


This site powered by The Next Generation of Genealogy Sitebuilding v. 14.0, written by Darrin Lythgoe © 2001-2024.

Maintained by Tor Kristian Zinow.